top of page

Lyžiarsky prejazd v Oravskej Lesnej: "Horizont Erdútky", 10.3.2007

V tento deň (sobota) sa konal III. ročník turisticko-lyžiarského prechodu nazvaného Horizont Erdútky. Dĺžka trasy je zhruba 25 km s prevýšením 250 metrov. Štart i cieľ Horizontu Erdútky bol v nadmorskej výške 800 m n. m. Slovo Erdútka je pôvodný názov obce Oravská Lesná. Je to hornooravská obec, ktorú založil v roku 1731 gróf Juraj Erdodi, po ktorom niesla aj pomenovanie Erdútka až do roku 1946. Patrí medzi najchladnejšie obývané obce na Slovensku.

© Autor fotiek: A. Beloritová.

Lyžiarsky prejazd v Oravskej Lesnej: "Horizont Erdútky",8.3.2008

Obecný úrad v Oravskej Lesnej zorganizoval IV. ročník turisticko-lyžiarskeho prechodu nazvaného Horizont Erdútky. Jeho trasa je dlhá 25 km s prevýšením 250 m. Je známe, že osadu Erdútka (pôvodný názov obce Or. Lesnej) založil v roku 1731 gróf Erdödy. Zaujímavasťou je Kysucko - Oravská lesná úvraťová železnička. Je to svetový technický unikát. Tento skvost môže milovník starých lokomotív nájsť len v Peru. Práve úvrate - spôsob akým lokomotíva prekonáva strmý kopec, sú pre túto trať jedinečnosťou. V minulosti úzkokoľajná železnička slúžila na prepravu dreva. Dnes je príjemným spestrením pre turistov - výletná trať na Kysuckej strane, ale v budúcnosti by mala premávať až po Tanečník - oblasť Oravskej Lesnej, kde sa nachádza staré depo. Zatiaľ je to v rekoštrukcii a bude táto jazda pekným námetom pre turistov, ktorá ponúkne ojedinelý zážitok i výhľady na nekonečné lesy, Babiu horu či Pilsko. © Autor fotiek: P. Orság

Bežkárske prejazdy Oravou (minizraz KST) - 11.-14.3.2010

V roku 2010 sa zrušil Slovenský zimný zraz turistov na Orave. Aj napriek tomu sme sa tam v čase od 11.3. do 14.3.2010 vybrali a po dohode s turistami z Oravy, Košíc, Sabinova, Bardejova a Starej Ľubovne ubytovali v škole v prírode v Oravskej Lesnej. Samozrejme, že nechýbalo slávnostné otvorenie nášho mini zrazu a veľa veselých kilometrov na bežkách v okolí Oravskej Lesnej. V sobotu sme sa zúčastnili na 6. ročníku miestnej akcii „Horizont Erdútky" s 850 účastníkmi na bežkách aj pešo. Vďaka a uznanie patrí organizátorom za prípravu tak masovej akcie s peknou trasou, s množstvom občerstvení aj kultúrnym programom. V nedeľu pri odchode sme museli chytiť do rúk aj lopaty a vyhrabovať spod množstva snehu naše autá (ako to vraj býva bežné v tomto kraji), aby sme cestou späť mohli ešte navštíviť Oravský Podzámok.

/Text: Pavel Mrug. Foto: Anna Kopčáková, Viera Adamusová/

Nie nadarmo sa hovorí: Trinásť, Pán Boh pri nás

Vydané 23. 3. 2010 o 9:45 Autor: (mk, mp)

Na Horizont Erdútky prišlo osemsto turistov a lyžiarov. Prácu mali napokon aj záchranári.

ORAVSKÁ LESNÁ. V sobotu 13. marca sa v dedine zišlo 800 turistov, aby sa zapojili do turisticko-lyžiarského prechodu Horizont Erdútky. Také množstvo ľudí organizátorom najprv vyrazilo dych, no čoskoro sa spamätali a zdalo sa, že všetko dobre dopadne.

Prišiel aj Majster N

Okrem domácich prišli aj turisti z najvzdialenejších kútov Slovenska - z Prešova, Košíc, ba i z Čiech a Poľska. O podujatie sa veľmi zaujímal vlachovický starosta  Zdeněk Hověžák, ktorý navrhol zorganizovať letný prechod k nim do Vlachovíc.

Turistov prišiel pozdraviť poslanec NR SR a niekdajší minister školstva Martin Fronc. Nechýbal ani oravský rodák Jozef Nodžák, známejší pod menom Majster N, ktorý prišiel svojím humorom potešiť detské srdiečka. Zaujal aj skupinku deviatakov, ktorí bravúrne zvládli na pódiu tanec i spev.

Záchranná akcia

Nad bezpečnosťou účastníkov Horizontu Erdútky celý deň bdeli záchranári z OravaRescue System. Keď sa prechod schyľoval ku koncu, ich bystrému oku neuniklo, že v lese smerom na Lomnú, ďaleko mimo trasy, je viacej stôp. Vydali sa pátrať. Našli roztratenú skupinku 14 turistov, medzi nimi šesť premrznutých detí. Záchranári najprv poskytli pomoc deťom, potom zabezpečili autá. Jedno poskytol starosta z Lomnej, druhé z Oravskej Lesnej a všetkých „stratencov" priviezli domov. Nikto si nechcel ani predstaviť, ako mohlo dopadnúť nie veľmi zodpovedné konanie rodičov, nebyť pozornosti záchranárov ORS. Sú to ľudia s veľkým srdcom, ktorí za „vatikánsku menu" v čase svojho voľna pomáhajú, kde treba. Patrí im za to veľké uznanie. Do záchrannej akcie v Oravskej Lesnej sa zapojili Igor Janckulík, Jozef Jančo, Ľubomír Meško, Marián Kolčák, Ján Vlčák, Andrej Bartoš, Peter Janeček, Miroslav Florek, Dušan Klobučník, Jozef Jantoš a Eva Jantošová. Vďaka nim nejednému z účastníkov prišla na um zaužívaná rýmovačka, spojená s dátumom (13.) a šťastím v nešťastí: trinásť, Pán Boh pri nás.

Organizátorom Horizontu Erdútky boli obec Oravská Lesná a občianske združenie Jedlička.

HORIZONT ERDÚTKY - Oravská Lesná - 13.3. 2010

Už ráno pri zástavke na autobus nám bolo jasné, že počasie z minulého roka je len naším prianím. Natrepaný autobus a poskakujúce bežky miesto batožiny boli predpokladom, že aj tento ročník bude medzi turistami úspešný. Tak, ako po iné roky, bola organizácia výborná, ale ako na každej takejto masovej akcií, vždy sa nejaké problémy vyskytnú. Trať bola určite dobre pripravená, hlavne deň pred začiatkom, lebo v deň štartu snežilo a trať sa pomaličky vytrácala.

Aj keď tento 6.ročník bol historický najpočetnejší cca 450 bežkárov a 150 peších bol určite aj jeden z najťažších. Absolvovali sme ho tiež ako peší turisti a veru že nám to dalo zabrať. Oproti minulému roku táto trať bola predlžená na úctihodných 20km.
V cieli nám celkom dobre padlo malé pohostenie v podobe kapustnice.

foto text: Cyril Hlaváčik

Oravská Lesná bežky

12. 3. 2011

Po nezdarenej regionálnej akcii kvôli snehu v Malatinej, sme sa zúčastnili podobnej a to Horizont Erdútky VII. ročník v Oravskej Lesnej 12. 3. 2011. Boli sme tam pred dvomi rokmi, zapáčilo sa nám tam a tak sme chceli tento región navštíviť znovu. Pred rokom sa mi nepodarilo zistiť dátum konania a tak sme neboli.

Ráno o šiestej sme naplnili 2 autá. S Ľubom sme šli ja, Milka, Chlpek a Ugy. S Vilkom Alenka, Malina, Čuli a E.Gregorová. Kvôli obchádzke v Párnici sme cez Ružomberok prišli na prezentáciu o pol deviatej.

Pretože na južných svahoch v dedine nebolo snehu a lyže sa prenášali, tak sme to sekli krížom ku sedačke. Je dobre, že sa človek už po druhom raze vyzná v teréne. Z hrebeňa sme sa pustili na dolnú stanicu sedačky, kde bolo občerstvenie vo forme čaju, rumu a šišiek, po Bojnicky pampúchov.

Evka Gregorová po nejakom killometri chytila asi trávu, sekla na zem a odnieslo to koleno.Tak sa pomotala okolo občerstvovačky a vyviezla sa tak, ako aj mi sedačkou späť na hrebeň, čo bolo v cene prezentačného a vrátilla sa do dediny.

My se pokračovali ďalej po trati železničky. Predvlani sme ani skoro nevedeli, že sú tam koľaje, no teraz už tam sneh na nich nebol.Odtiaľ sme vystúpali znova na hrebeň ktorým sme sa dostali k ďalšej občerstvovacej stanici, ktorá bola pri novej ceste medzi Oravou a Kysucami.

Stretli sme sa tam aj s Pavlom Brisom, hlavným organizátorom týchto akcií. Zisťovali sme prečo sa neuskutočnil Zimný zraz v Oravskej Lesnej. Bol veľmi sklamaný z prístupu KST v Bratislave a s bývalými funkcionármi. Najskôr im sľúbili finančnú pomoc, ale z tejto nič nebolo.

Ďalej sme pokračovali po kraji lesa a peknými lúkami s výhľadmi na Oravskú Lesnú až do dediny. Posledný úsek,  ktorý bol na slnečnej strane bol už takmer bez snehu, ale dobre zaviate priekopy si ešte udržali zásoby snehu a tie sme využili.

V kultúrnom dome nás už čakalo záverečné občerstvenie, stretnutia zo známymi zo zrazov a dobrá nálada. Pivko, vínko a pár pesničiek ukončili asi záver bežeckej lyžovačky tejto zimy.

Naspäť sme šli cez Kysuce, kde sme sa zastavili v Starej Bystrici pri peknom slovenskom orloji na vynovenom námestí.Tak skončila ďalšia pekná akcia na bežkách.Tak Alicka a ostatní neváhajte......

Jozef P.

Opäť Oravská Lesná

10. 3. 2012

Keďže nám počasie neprialo do Malatinej, tak sme to využili v Oravskej Lesnej.

Ráno o 6 15 sme na dvoch autách po štyroch vyrazili na snehom zasypanú Oravu.

Privítali nás kopy naodhŕňaného snehu a domáci s borovičkou pred kultúrnym domom.

Na prezentácií sme sa zvítali s dievčatami s Nižnej s ich typickou dobrosrdečnosťou.

Magdička sa tam dostala po 30-tich rokoch, tam - kde začínala svoju učiteľskú karieru a hneď sa tam stretla s kolegyňou, čo tam spolu začínali.

Keďže trasu sme poznali, tak sme hneď vyrázili. Cesta rovnobežná s hlavnou bola preoraná, ale zľadovatená.

Pomohol slabý poprašok, ktorý napadol deň predtým. Nasledoval prechod cez hlavnú cestu a stúpanie cez oravské lúky smerom k vlekom.

Keďže svietilo slniečko a sneh sa menil bol problém s mazaním. Niečo stromčekom a niečo na rukách sme to zvládli až na Kohútik, kde bol koniec prvého vleku.

Nasledoval zjazd dole a rovinkou sme sa dostali ku zjazdu, ktorým sme sa dostali až do údolnej stanice sedačky. Tentoraz neboli šišky, lebo ženy boli vo volebnej komisí, ale chlebíčky.

No samozrejme čaj s rumom. Po vyvezení sedačkou sme sa stretli s Marošom Buzalkom, ktorý tam sedel a kŕmil sa.

Vraj spadol, dole sa mu nechcelo a trasu si upraví po svojom.

My sme pokračovali po starej trase, no pred príchodom ku železničke, po ktorej sme vlani pokračovali ďalej sme odbočili na lúky, lebo železnička bola v prevádzke.

Nasledovalo viac krát premazávanie a postup až na vrchol. Druhá občerstvovačka nebola na starom mieste, čo nas trochu znechutilo, lebo sme sa tešili, ale po prefrčaní tzv. Hlbokým jarkom nás privítali pariace sa kotly s čajom, párkami a samozrejme hriatym.

Nasledoval predposledný výšľap a sklz na horný koniec dediny. Tam bolo vidno koľko snehu prikrylo túto najchladnejšiu dedinu na Slovensku. A už len posledný mierny stupáčik a tiahly dlhý zjazd do dediny. Posledná bola Čuleňova lúka, ktorá bola ako najlepšie upravená zjazdovka.

Onedlho sme už sedeli v kulturáku s tradičnou oravskou pohostinnosťou. Tam sme sa ešte stretli s babami s Nižnej a..........pohli sme sa domov voliť.

Jozef P.

Horizont Erdútky 2013

Publikované: 13. marec 2013 by Rado

S menším váhaním sme sa nakoniec v piatok večer rozhodli tradičnú bodku za sezónou prechodov – Horizont Erdútky – absolvovať aspoň vo výrazne oslabenej zostave – iba ja s otcom. Ostatní vymetali komíny, svedčili na svadbe, alebo sa školili. Meteogram síce sľuboval teplo, zamračené, ale s minimom prehánok, tak prečo nie? A veru dobre sme urobili!

Tento víkend by totiž predpoveď počasia určite najradšej reklamovala veľká časť populácie. Ranná cesta do Lesnej síce nevyzerala veľmi sľubne – zamračené, hmla, mrholenie – presne ako v predpovedi. No na trati sa krátko pred jedenástou oblaky z ničoho nič roztrhali, objavila sa modrá obloha, a nakoniec slnko pieklo tak intenzívne, až môj čierny teplomer ukazoval 29 °C – úplná jarná idylka.

Začiatočný úsek trate bol tentokrát vedený ináč než po minulé roky – po novom cyklochodníku, ktorý vedie v miernom klesaní lesom, kopírujúc Bielu Oravu. Po prekročení cesty sa už pokračovalo tradične lúčnym hrebeňom až na Kohútik. Otec absolvoval už asi 7 ročníkov, pre mňa to bola len tretia účasť, ale trať sa mi zdala upravená ešte lepšie než minulé roky – upravená ratrakom v naozaj luxusnej šírke.

Po zábavnom zjazde z Kohútika, ktorý preveril schopnosti nejedného bežkára, a prechode Bučinou, nasledoval úsek vedený priamo po zjazdovke až ku prvej občerstvovačke. Len tak tak sme stihli posledné šišky, našťastie čaju aj rumu bolo dosť, a tak aj po hrozivom incidente s lietajúcim lavicostolom sme dostali náhradný (ten prvý skončil na svetri, batohu, nohaviciach, atď).

Horizont Erdútky asi ako jediný prechod zahŕňa aj zvezenie sedačkovou lanovkou, ktoré robí bežkárom väčšinou problém.Obsluha je našťastie ale trpezlivá a veľmi zhovievavá. Lanovka sa teda každú chvíľu zastavuje, kým sa bežkári dvíhajú pri nástupe spod sedačiek, alebo pri výstupe zachraňujú pred spiatočnou cestou po neúspešnom zoskočení. My sme to tentokrát zvládli našťastie bez pádu, aj vďaka pomoci lyžiara, ktorý si k nám prisadol, a trochu sa čudoval množstvu bežkárov všade naokolo.

Trať odtiaľto pokračuje a jej dlhšia časť na bežkárov ešte len čaká, my sme si však pri kostolíku oddýchli, a pokračovali späť cez Bučinu skratkou, ktorá nás teleportovala priamo do centra, na výbornú kapustnicu s ešte lepšou klobáskou. Stolovanie opäť s taniermi, príbormi, a dokonca aj s obsluhou – ako neskôr vysvitlo, priamo od pani organizátorky, ktorú som, dúfam, príliš nezdržal od roboty.

Záznam trasy, ani výškový profil tentokrát neprikladám, keďže sme absolvovali len necelých 12 kilometrov, ale som rád, že sme sa napriek nevábnemu rannému počasiu vybrali zakončiť sezónu práve do Oravskej Lesnej. Zapísaných účastníkov prechodu bolo takmer 700, a predpokladám, že celkové číslo bolo určite ešte vyššie. Takže ďakujeme organizátorom, a už teraz sa tešíme na budúcu sezónu.

Rádiovíkend 7.3.2015 – pozvánky

V sobotu 14.3. môžete vyskúšať bežky na Orave. V Oravskej Lesnej pripravujú 11. ročník lyžiarskeho prejazdu „Horizont Erdútky". Registrácia je medzi 8,00 a 9,00 hod., štartuje sa spred Kultúrneho domu. Bežkári absolvujú 25-30 km, peší turisti cca 15 km. Dĺžka tratí sa prispôsobuje aktuálnym snehovým podmienkam.

Autor:Sylvia Hoffmannová

14.3.2015 – PT Horizont Erdútky – Oravská Lesná

V sobotu 14.3.2015 sme sa zúčastnili lyžiarskeho prechodu v Oravskej Lesnej, ktorý uzatvára bežkársku  sezónu organizovaných prechodov na Orave. Medzi 33 účastníkmi  sa našli turisti, ktorí skrátenú trať  absolvovali pešo. Na okolí sa rozprestierala snehová pokrývka, ktorá dosahovala hrúbku 20 až 40 cm tvrdého  premrznutého snehu.  Navrchu bol poprašok nového snehu, ktorý podmienky ešte vylepšoval. Napriek tomu sme sa ôsmi vybrali trochu inou trasou. Začínali sme na Demänovej a prešli na konečnú oravskej železničky. Odtiaľ sme si to namierili na Vychylovku a to priamo po trati kysuckej železničky. Absolvovali  sme 8 kilometrové klesanie s troma úvraťami. Potom sa  piati vrátili po starej ceste naspäť a traja sme vyšľapali  na protiľahlý hrebeň. Snehový poprašok sa začal topiť a zároveň lepiť, takže sa výborne stúpalo. Všetci sme sa potom pripojili k ostatným účastníkom prechodu.  Takto sme prešli  21 km.

Text: L.Capko
Foto: L.Capko, V.Adamusová, J. Kuracina

Horizont Erdútky 2015

Zvíkendnieva sa. Vonku zúri celkom slušná jar a ja upaľujem mestom s bežkami v ruke. Užívam si svojich päť minút slávy, hodne ľudí sa za mnou otočí. Jeden pán dokonca neodolá a blahosklonne ma osloví: „Slečna ešte asi nezbadala, že sneh sa už dávno stopil?!“ Namiesto odpovede mu venujem úsmev. Viem totiž o mieste, kde budú zemiaky sadiť až v júni :o)

Oravská Lesná alias Erdútka poriada každý rok o tomto čase bežkársky prechod s výstižným názvom Horizont Erdútky. Ten kopíruje nenáročný terén okolo dediny v dĺžke cca 25km s prevýšením 660m. Za celú históriu týchto prechodov sa, tuším, len vlani akýmsi nedopatrením stalo, že nebolo snehu. Tohto roku sa však modlili intenzívnejšie a na jeho nedostatok sa sťažovať nemôžu. Takisto ani na účasť, ktorá z roka na rok rastie snáď geometrickým radom. Ráno to vyzerá vždy rovnako. Prezentácia v kultúrnom dome je v znamení tlačenice, výkladu trasy a kvapalného občerstvenia na odvahu. Potom sa už všetci postupne trúsia na trať. Začína sa kúsok za školou, kadiaľ vedie relatívne nový cyklochodník. Nastáva hromadné obúvanie a následne hromadný presun pozdĺž potoka Biela Orava po Pribišskú. Tam terén radikálne pritvrdzuje a mení sa z roviny na celkom slušný svah. Pri stúpaní na hrebeň sa však tentokrát veľmi nenatrápime, nakoľko je tu viac trávy ako snehu a tak idú bežky na plecia. Na horizonte ale začína to, kvôli čomu sme sem išli. Široká stopa ešte širšími lúkami, pod nohami fajnový sneh a aby nám nebolo málo, sype sa ešte aj zhora. Vadí to len pri zjazdoch, kedy človek nevidí, do čoho sa skydá, a tiež kvôli obmedzeným výhľadom. Za krajšieho počasia dovidieť od Malej Fatry až po Babiu horu a Pilsko. V tomto úseku sú na spestrenie dva zjazdy: prvý je pod Kohútikom, kde sa to podchvíľou ozýva výkrikmi (hrôzy i nadšenia), druhý sa napája na lyžiarsku zjazdovku asi v polovici a ďalej sa už miešajú bežkári so lyžiarmi.

Pri dolnej stanici miestnej sedačkovej lanovky býva prvá občerstvovačka. Tlačenica je hlavne pri šiškách s lekvárom – kto zaváha, nežerie! K tomu teplý čaj a nájde sa aj rum. Kým sa jedni napchávajú, druhí si užívajú bežkársky adrenalín na zjazdovke. Vyvezenie sedačkou v cene, k zjazdu je „vítr ve vlasech“ a „smrt v očích“ grátis. Kto nezažil, nevie, čo je život :-) Sýti a vybúrení sadáme nakoniec všetci na lanovku, ktorá nás vyvezie opäť na trať. Sedadlá vyhrievané, ale mokré od padajúceho snehu, zanechávajú na našich zadkoch veľké mokré mapy. Aspoň nevidieť, komu cvrklo od strachu pred zosadaním na hornej stanici. Aj ja ostávam verná tradícii – z tejto sedačky sa v zásade odplazím vždy po štyroch.

Ďalšia časť trasy má veľmi podobný charakter ako doteraz. Najprv sa šúchame hrebeňom po rovine, potom trochu do kopca, následne trochu viac dole kopcom. Prefrčíme cez Tanečník a znovu sa treba štverať hore na horizont. Vrava utícha, počuť len synchronizované fučanie. A do toho sa dolinou roznesie spev! Tak predsa aj tohto roku dorazila skupina spevákov, čo každý prechod okorení ľudovými melódiami. Dobre sa to počúva. Ale aj ich tá chuť do spevu prejde pri stúpaní na Príslop (či ako sa to oficiálne volá). Upravená trať končí pri turistickom prístrešku na jeho úpätí, len šípka a škodoradostný smajlík v snehu od organizátorov udávajú smer priamo hore lesom. Celý dav poctivo stromčekuje a ešte poctivejšie nadáva. Ja som radšej ticho. Viem, že po tejto chuťovke bude nasledovať ešte lahôdkovejší zjazd. Ten už okoreňujú nespočetné lavóre po predošlých bežkároch, sem-tam nejaký ten padnutý strom alebo mláka vody. Strmina je ten najmenší problém. Našťastie sa mi darí dostať sa do sedla bez ujmy na zdraví.

V sedle križujeme hlavnú cestu medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou. Niektorí prebiehajú po asfalte na bežkách, šoféri sa nestíhajú čudovať. Vpred nás už ženie celkom solídny hlad, o to viac, že vo vzduchu už cítiť blízkosť druhej občerstvovačky. K tej sa schádza širokou strmou „bobovou dráhou“, ktorá nás vypľúva rovno k teplým párkom a k čaju s medovinou. Dav zázračne pookreje, modriny prebolia, pošramotené egá sa zaceľujú. Psychika je pripravená na posledný výšľap trasy. Väčšina ľudí si svah vyšliape asi do 2/3 a potom to pozdĺž cesty otočí dole do doliny. My si k tomu ešte pridávame krátku zachádzku na Macangov Beskyd. A potom už, ako hovorí kamarát, len samé pozitíva a istoty. Dlhý príjemný zjazd lúkami, až takmer do samého lona Erdútky.

V cieli sú každý rok pripravené neľudské hody. Na začiatok kapustnica, za tým pečená klobása a pečienka, čaj a vínko tečie potokmi. Je až neuveriteľné, že pri tom počte ľudí sa každému ujde. Tasí sa harmonika, lovia sa v pamäti všetky tie ľudové pesničky „z mládí“, poniektorí si ešte aj zakrepčia. Proste deň využitý naplno! Na záver vzdávam hold organizátorom za dokonalý priebeh tejto akcie (prípravou trate počnúc a vynikajúcim občerstvením končiac) a všetkým ostatným účastníkom za to, že pomôžu na každom ročníku Horizontu Erdútky vytvoriť neopakovateľnú a nezabudnuteľnú atmosféru.

Jana Jaraba

Horizont Erdútky

Jana Tereštíková

18. 03. 2015

V sobotu 14. marca odštartoval XI. ročník bežkárskeho aj pešieho prechodu v Oravskej Lesnej. Účasť bola vysoká, prechodu sa zúčastnilo zhruba 820 ľudí. Trasa bežkárov bola dlhá 25 km a turisti prešli 15 km. Na trasách boli tiež vytvorené dve stanoviská, kde sa účastníci mohli zohriať teplým čajom, posilniť šiškami či párkami. Na konci ich čakalo v kultúrnom dome pohostenie, podávali sa klobásky a kapustnica. Prechod sa zaobišiel bez väčších komplikácií. Veľká vďaka patrí najmä usporiadateľom, pánovi starostovi, obecnému úradu a hlavne všetkým dobrovoľníkom.

"HORIZONT ERDUTKY" - ORAVSKÁ LESNÁ (NÁHRADA ZA ZIMNÝ ZRAZ) - 12.-15.3.2015

Aj tento rok sa prerušila tradícia zimných zrazov, pretože sa nepodarilo nájsť klub, ktorý by ho zorganizoval. Keď sme sa to pred rokom na 48. SZZT v Bardejove dozvedeli, rozhodli sme sa ,že ho nahradíme a ..... rok ubehol ako voda a náš autobus s 30-timi pasažiermi 12.3.vo štvrtok popoludní nabral smer Horná Orava. Po štyroch hodinách sme sa ubytovávali v Oravskej Lesnej a tešili sa na nové zážitky, ktoré nám tento predĺžený víkend prinesie. V piatok sme napoli-pešky, napoli–bežky, urobili pekný 25 km dlhý okruh ponad vodnú nádrž Nová Bystrica. Sprievodcov nám robili naši oravskí priatelia. V sobotu sme sa zúžastnili na 11-tom ročníku prejazdu okolo Oravskej Lesnej – Horizont Erdutky. Dĺžka 25 km, prevýšenie 650 m, účasť okolo 820 turistov na bežkách aj pešo. Vydarené a obľúbené podujatie s občerstvením po trase aj v cieli. Po celý čas bolo pod mrakom, okolo nuly a trošku nám aj prisnežilo. Slniečko sa nám ukázalo až v nedeľu, keď sme sa krásne oddýchnutí a zrelaxovaný balili a vracali domov. Veľké poďakovanie patrí naším priateľom z Oravskej Lesnej a okolia za to, že sa nám po celý čas venovali, samozrejme našej kapele (Miro ,Veronika,Edo),že nám svojím umením spríjeňovali večerné posedenia a všetkým za to, že svojou troškou akokoľvek prispeli k tomu, že sme sa tam cítili dobre a budeme sa na Erdutky radi v spomienkach vracať.

Text: Jaroslav Macko. Foto: Danka Joštiaková, Jaroslav Macko, Anna Kopčáková/

Zdroj: http://www.kstsl.sk/novinky-detail-sk/horizont-erdutky-oravska-lesna-nahrada-za-zimny-zraz/

Zdroj: Cykloklub Nižná

Erdútsky HORIZONT dvanásty raz

Tradične druhá marcová sobota patrí nášmu prechodu Horizont Erdútky. Turistický oddiel Paráč v spolupráci s obcou Oravská Lesná zorganizovali 12. marca 2016 už dvanásty ročník, ktoré- ho sa zúčastnilo 320 zapísaných účastníkov z rôznych kútov Slovenka, dokonca aj z Čiech, z toho polovica účastníkov boli naši Lesňania a veľmi potešujúcou informáciou je, že prevažne mládež. Účastníkov neodradilo ani nelichotivé počasie – kombinácia hmly, mrholenia, v závere sneženia a všetci zvládli 17 kilometrovú pešiu trasu (zamerané cez aplikáciu Endomondo), ktorá viedla cez Bučinu ku Kaplnke Božieho milosrdenstva, ľavou zjazdovkou k prvej občerstvovačke, pokračovala cez Tanečník okolo úvraťovej železničky na Lehotskú, Kubínsku, kde už účastníkov čakalo ďalšie posilnenie pred snehovým stúpaním a následne klesaním na Jasenovskú a popod Macangov Beskyd (tzv. vykrývač) cez Brišovku do kultúrneho domu na zabíjačkové dobroty. Ďakujeme všetkým účastníkom, sponzorom a organizátorom za ďalší vydarený ročník a veríme, že o rok sa stretneme na snehu.

Alenka Beloritová

12 rocnik, podbiel.PNG

Oravská Lesná - XIII ročník bežkárskeho prechodu Horizont Erdútky

V sobotu 11.3.2017 sa uskutočnil 13.ročník lyžiarskeho prechodu Horizont Erdútky v Oravskej Lesnej. Býva to už tradične ukončenie lyžiarskej sezóny na Orave. Keďže tento rok bolo snehu menej, ako po minulé roky, organizátori museli zmeniť trasu. Prvé metre nad dedinu sme absolvovali pešo, no na horizonte už bolo dostatok snehu a tak sme si mohli pripnúť lyže a vyraziť na trasu. Čakal nás, ako každoročne, zjazd po skvele upravenej zjazdovke na lyžiarskom vleku až do údolnej stanice, kde nás čakalo prvé občerstvenie. Stretli sme tu množstvo známych, ktorí sa taktiež vybrali na tento posledný prechod. Potom sme sa lanovkou vyviezli na hornú stanicu, odkiaľ sme pokračovali horizontom po lúkach smerom ku Oravskej železničke. Po 7 km nás čakalo druhé občerstvenie (párky a teplý čaj), ktorý nás osviežil. Po krátkej prestávke sme pokračovali na rázcestie lesnej železničky, odkiaľ pokračuje už na Kysuce. Odtiaľto sme pokračoval do kopca smerom na slovensko-poľskú hranicu cez zasnežený les. Chvíľami nám to tu pripomínalo rozprávkovú krajinu. Niekoľko kilometrov sme išli po hranici. Boli to náročné úseky. Čakali nás tu náročné stúpania a zjazdy. Nachádzalo sa tu aj najvyššie položené miesto na trase Bednárová. Obdivoval som nevidomého lyžiara, ktorý pomocou navádzača zvládal tieto náročné úseky bravúrne. Ešte stihol aj vtipkovať, keď po odfotení so známymi povedal, že „aby mu ukázali fotku, či dobre na nej vypadá“. Pod Úšustom sme opustili hranicu a po miernom zjazde dolu po ceste, sme sa dostali opäť na údolnú stanicu vleku. Lanovkou sme sa už druhý krát vyviezli hore, odkiaľ nás už čakal posledný kilometer dnešného prechodu. Nezabudli sme na spoločné foto a už sme sa tešili na teplú kapustnicu v kultúrnom dome v Oravskej Lesnej.

Ľubomír Franko

Zdroj: http://cykloturista.com/tour/oravska-lesna/

kst namestovo.JPG

Zdroj: KST Námestovo

podbiel 2018.PNG

Bežkársko-turistickú sezónu na Orave uzavrel prechod Horizont Erdútky

O pocity a dojmy sa podelil turista z Bytče.

S najväčšou pravdepodobnosťou, hraničiacou s istotou, je Orava slovenským bežkárskym Edenom. Svedčí o tom skutočnosť, že túto zimu v jej regióne takmer 40 obcí (na internete) uskutočnilo organizované bežkárske podujatia. Zúčastnili sa ich bežkári takmer zo všetkých krajov Slovenska. V rozľahlých vlnovitých kotloch pod pohoriami Oravské Beskydy, Podbeskydská vrchovina, Oravská Magura, Oravská vrchovina a Skorušínske vrchy sú rozložené chotáre s oravskými obcami, ktoré ponúkajú vynikajúce podmienky pre lyžiarsku turistiku. Obetavosť miestnych nadšencov, podpora obecných úradov a vysoko nadštandardná pohostinnosť Oravákov už dlhé roky lákajú na ich každoročné, takmer štvrťroka trvajúce, bežkársko-turistické akcie účastníkov nielen takmer z celého Slovenska, ale minimálne aj z Česka a Poľska. A už tradične sa posledný zimný prechod Horizont Erdútky konal v najchladnejšej obci na Slovensku, v Oravskej Lesnej.

Úvod

Pätnásteho ročníka sa v Oravskej Lesnej (od založenia v roku 1732 až do konca roka 1945 to boli Erdútky, pomenované podľa právneho zakladateľa obce grófa Erd ö dyho ml., preto tvoria súčasť názvu prechodu) sa v sobotu 9. marca zúčastnilo až 930 účastníkov z celého Slovenska (Bratislava, Košice, Piešťany). Z toho bolo 412 žien, 20 z Česka (Praha, Liberec, Pardubice), piati z Poľska a dokonca dvaja zo Švédska.

Najstaršími boli Martin Novotný (r. 1940) z Hermanovíc a Priska Tokarčíková (r. 1946) z Podbrezovej. Najmladšími zas Filip Mazúch (r. 2018) zo Žiliny a Antušáková (r. 2015) zo Zákamenného. Všetci tak aj napriek nie príliš priaznivej predpovede počasia, prišli na oficiálnu rozlúčku so snehom v regióne Oravy. Po zápise a obdŕžaní náležitostí, pripomínajúcich účasť na prechode, priebežne začínali 24-kilometrovú (peší turisti 14 km) trasu prechádzajúcu vlnovito ponad rozľahlú obec s jej osadami a kopanicami. Úvod trasy viedol sprava popri rieke Biela Orava a po jej dvojnásobnom prestúpení mostíkmi vyšliapali na hrebeň, z ktorého sa už ukázali výhľady: južne na Veľký Rozsutec a opačne na vrcholky Pilska a Babej hory.

Priebeh

Hrebeňom vlnovito na kopec Kohútik (946 m) tesne pri hornej stanici sedačkovej lanovky. Obloha už zatiahnutá a avizovaný vietor zatiaľ mierny. Z Kohútika širokánskym lyžiarskym svahom ľubovoľnými serpentínami k dolnej stanici sedačkovej lanovky v SKI centre Orava snow. Tam si účastníci pochutnali na perfektných predfašiangových šiškách s džemom, zapili čajom a sedačkovou lanovkou sa vyviezli späť na jej hornú stanicu pri Kohútiku. Pokračovanie prakticky bezstromovým hrebeňom za už silnejúceho vetra do sedla Demänová. Z neho výstup do krátkeho lesného úseku zakončeného parádnym tobogánovým zjazdom k druhej občestvovačke. Párky s výborným chlebom, horčicou a kečupom zapité čajom osviežili. Opäť mimo lesa a už prakticky protismerne ponad dlhé údolie k Oravskej Lesnej. Vlny sa striedajú, zjazdy aj stúpania sú v tomto smere už dlhšie a začína snežiť. Povrch trasy stále vynikajúci a vlhkú, no ľahučkú snehovú ryžu na pevnom podklade, bežky pri zjazdoch prekvapujúco ľahko odhŕňajú podľa potreby. Po dvoch úsekoch tesne popri asfaltke (jeden uzučký troška zložitý na udržanie rovnováhy) už pomerne vysoko nad Oravskou Lesnou. Zostáva posledný, šikmo spadajúci svah s hrubšou povrchovou vrstvou snehu. Nie dlhý zjazd k hlavnej ceste si nikto nedovolí pustiť priamo dole a o komické pády v malej rýchlosti nie je núdza. Po hlavnej ceste už len pár sto metrov s bežkami v rukách do centra obce.

Záver

V kultúrnom dome, plnom absolventov prechodu, bolo vynikajúce pohostenie - výborná pečianka s klobáskou, kapustnica, čaj a aj biele i červené vínko. Spokojnosť je veľká a poďakovanie účastníkov je úplne zaslúžené: Patrí hlavnému organizátorovi Pavlovi Brišovi, upravovačom a značkárom trasy, kuchárom, obsluhám, Elene Ignaťákovej (evidencia) a všetkým ďalším (spolu 37), ktorí sa akokoľvek pričinili o vydarenú oficiálnu rozlúčku s bežkami na Orave. Dovidenia o rok, priatelia.

Štefan Drábik

Zdroj: https://myorava.sme.sk/c/22076345/bezkarsko-turisticku-sezonu-na-orave-uzavrel-prechod-horizont-erdutky.html

2019 15 rocnik.PNG
15. rocnik podbiel.PNG

HORIZONT ERDÚTKY — 16. ročník

Do roka a do dňa tentoraz neplatilo. Keď sme sa 9. marca 2019 lúčili s účastníkmi 15. ročníka Horizontu Erdútky, nikomu ani na um neprišlo, že sa kvôli neočakávaným okolnostiam stretneme až za 3 roky. Na Slovensku v súvislosti so šíriacim sa ochorením COVID-19 platila od 12. marca 2020 mimoriadna situácia, ktorú vyhlásila vláda SR a okrem viacerých opatrení sa zakázalo organizovanie verejných akcií. Náš Horizont, plánovaný na sobotu 14. marca 2020, sa tak, ako jediný oravský bežkársky prechod, počas tej zimy bohužiaľ neuskutočnil. Na jar v roku 2021 pokračovali prísne opatrenia, neuskutočnili sa žiadne bežkárske akcie.

Za sprísnených protiepidemickych opatrení (zápis účastníkov vo vonkajších priestoroch, iba jedna občerstvovačka, aj to iba na trati) sme sa na poslednú chvíľu rozhodli 16. ročník bežkárskeho a turistického prechodu Horizont Erdútky v obmedzenom počte tento rok zorganizovať.

12. marca 2022 ráno klesla ortuť teplomera na -13 °C, ale prvé lúče slnka prezrádzali, že sa rýchlo oteplí a bude nás čakať krásny a slnečný deň plný úchvatných výhľadov na rozprávkovú oravskú prírodu a okolité vrchy. Snehu bolo na toto neskoré zimné obdobie požehnane, biela perina pokrývala celú obec, od cca 20 do 50 cm, miestami až do výšky 70 cm. Kto si zabudol opaľovací krém, toho naše horské slniečko neušetrilo od červenej tváre.

Organizátori vyznačili starú, klasickú bežkársku trasu s jednou malou výnimkou. Tentokrát sme nepúšťali bežkárov dole vlekom a lanovkou späť, ako po iné roky, ale trasa pokračovala okolo kaplnky na Lehotskej ďalej po hrebeni. Celková trasa viedla nasledovne: parkovisko pred Obecným úradom – cyklochodník – Malý Kohútik – Kohútik – okolo kaplnky – Lehotská – vpravo smer Tanečník – lúkou na Demänovú – po zelenej cez Mrvovu Kykulu – cez novú cestu – Kubínska – Jasenovská, Beskyd (tam sa nachádzalo občerstvenie – guláš u pána Jána Romana) – smerom na vykrývač – Brišovka – Obecný úrad. Celková dĺžka trate bola 22 km.

Pre peších turistov sme pripravili kratšiu 11 km trasu: Bučina – okolo kaplnky – Lehotská – Kubínska – Jasenovská, Beskyd – smerom na vykrývač – Brišovka – Obecný úrad.

Aj napriek minimálnej propagácii sa našej športovej akcie zúčastnilo takmer 300 ľudí, nielen Lesňanov, ale aj turistov z viacerých kútov Slovenska, pre ktorých je účasť na našom Horizonte už takpovediac „povinnou jazdou“.

Veľké poďakovanie patrí asi dvadsiatke organizátorov, ktorí akýmkoľvek spôsobom priložili ruku k dielu. Samozrejme tiež všetkým účastníkom podujatia, miestnym, ale aj zúčastneným z iných obcí. Vždy nás poteší, keď nám začiatkom marca prichádzajú správy, emaily a volajú nám neznámi ľudia a pýtajú sa, či Horizont organizujeme. Viacerí turisti si dokonca rok vopred pravidelne rezervujú ubytovanie v našej obci, aby sa „poslednej akcie zimy“ zúčastnili. Tento úprimný záujem nás nesmierne teší a dodáva nám síl do organizácie akcie (aj keď sa nám nie práve vždy chce).

Chceli by sme apelovať aj na obec Oravská Lesná, aby sa v budúcnosti viacej zapojila do spoluorganizácie tohto podujatia, keďže sa jedná počtom zúčastnených o jednu z najväčších spoločensko-športových udalostí v našej obci. Potenciál tejto akcie by sa navyše mohol ešte viac využiť na reklamu a propagáciu obce. Boli by sme radi, keby sa Horizont Erdútky pravidelne organizoval aj naďalej. Dúfame, že o rok – 11. marca 2023 sa opäť stretneme a už nič nebude brániť v organizovaní tejto tradičnej športovej akcie opäť vo väčšom rozmere, tak ako v predkovidovom období.

Na záver ešte malá štatistika: navarilo sa cca 250 litrov gulášu (v piatich kotloch – bolo to prvý raz, čo sme na Horizonte varili guláš), pre turistov sme mali pripravených 10 litrov hriateho a 100 litrov čaju.